Az iskolakezdéssel járó szorongás jelei
A gyerekek szorongása sokféleképpen nyilvánulhat meg, és ezek a jelek nem mindig egyértelműek. Az iskolakezdés miatti szorongás különösen nehéz lehet felismerni, mert sok gyermek természetesen izgatott vagy ideges az új tanév kezdetén. Azonban vannak bizonyos jelek és viselkedési minták, melyeknek folyamatos fennállása arra utalhat, hogy a gyermek szorong:
Fizikai tünetek:
- Gyomorproblémák, hányinger
- Fejfájás
- Alvási problémák, rémálmok vagy éjszakai felébredések
- Fokozott fáradtság
- Étvágytalanság vagy túlzott étvágy
Viselkedési változások:
- A szokásosnál több hiszti vagy dühkitörés.
- Fokozott ragaszkodás a szülőkhöz, vagy más családtagokhoz, elválási félelem.
- Visszahúzódó viselkedés, kevesebbet kommunikál.
- Problémák az iskolába menetellel, például kifogások keresése az otthonmaradás érdekében.
- Gyakori iskolai hiányzás arra hivatkozva, hogy nem érzi jól magát.
- Az iskolai témákkal kapcsolatos beszélgetések elkerülése.
Érzelmi tünetek:
- Gyakori aggodalom vagy pánik.
- Hangulati ingadozások.
- Fokozott félelem vagy aggodalom az iskolával vagy az iskolai tevékenységekkel kapcsolatban, például: „senki nem szeret az iskolában” vagy „nem vagyok elég okos”.
- Önbizalomhiány vagy önértékelési problémák.
Kognitív jelek:
- Koncentrációs problémák.
- "Mi van, ha..." típusú aggodalmak gyakori felmerülése.
Regresszió:
A korábbi fejlődési szakaszokhoz való visszatérés, például a kisgyermekkori szokások visszatérése, esetleg régebbi, nyugtató tárgyakhoz való ragaszkodás stb.
Fontos megjegyezni, hogy minden gyermek egyedi, és a szorongás tünetei is eltérőek lehetnek. Ha a szülők azt gyanítják, hogy gyermekük szorong, fontos, hogy beszéljenek vele az érzelmeiről, és szükség esetén kérjék szakember segítségét is.
Hogyan segíthetünk az iskolával kapcsolatos szorongás enyhítésében?
Megbeszélés és meghallgatás
Először is, fontos, hogy beszéljünk a gyermekkel a félelmeiről és aggodalmairól. A gyerekek gyakran nem tudják kifejezni, miért érzik magukat feszültnek, és a beszélgetés segíthet nekik megérteni saját érzéseiket.
Nyitott kérdések
Az érdeklődés során használjunk nyitott kérdéseket, mint például: "Hogyan érzed magad az iskolában?" „Milyen program volt ma, ami különösen tetszett?” vagy „Mit gondolsz, melyik tantárgy lesz idén a legkönnyebb?” „Van valami, ami aggaszt az iskolával kapcsolatban?” „Mi volt a legizgalmasabb dolog, amit ma az osztályfőnök említett?”.
Alapok megteremtése
- Iskolai látogatás: Ha van rá lehetőség, jó program lehet a közös iskolalátogatás. Így nyugodt környezetben megtekinthető az osztályterem, a szaktermek, az étkező és az udvar. A közös látogatás azért szuper lehetőség, mert így lelkesíthetjük az iskolai tevékenységek iránt, például: „Hú, de jó foci pálya van az udvaron, biztosan jó meccseket játszotok majd!”. Jó, ha nem ismeretlen a terep, így a gyermek is magabiztosabban és biztonságban mozog majd a hétköznapokban.
- Napi rutin: Megnyugtató lehet a napi rutin kialakítása: beszéljétek meg, hogy mi várható az iskolában, milyen az órarend, mikor lesznek szünetek, milyen tevékenységek várnak a gyermekre.
- Tanulási terv: Ha esetleg akad olyan tantárgy, ami kifejezetten aggodalommal tölti el a gyermeket, segítség lehet a tanulási terv kialakítása: egyeztessetek a közös tanulásról, felzárkóztatásról, külön óráról. Ha sikereket ér el az adott tárgyban, akkor nyugodtabban lesz jelen a tanórán és a megmérettetéseken is.
Pozitív hozzáállás:
- Pozitív megerősítés: Érdemes hangsúlyozni azokat a tantárgyakat, területeket, amelyeket szeret a gyermek és bátorítani ezen a területen.
- Új lehetőségek: Beszéljétek meg az iskolai tevékenységeket és klubokat, programokat, ahol új érdeklődési köröket fedezhet fel.
- A jó közösség és barátságok sokat számítanak az iskolai légkörben, így bátorítsuk a kapcsolatok kialakításában. Ha a közösség és a barátok egy megnyugtató háttér a gyermeknek, akkor érdemes emlékeztetni az iskolai bulikra, osztálykirándulásokra.
Kapcsolat az iskolával:
- Szülő-tanári értekezletek: Rendszeres kapcsolattartás a tanárokkal segíthet felmérni a gyermek haladását és az esetleges problémákat. Ne feledjük, hogy gyermekünk sok esetben máshogy viselkedik az iskolában, mint otthon, így érdemes meghallgatni a pedagógusok véleményét.
- Iskolai rendezvényeken való részvétel: A szülők aktív részvétele az iskolai eseményeken (pl. fesztiválok, műsorok) erősíti a közösségi érzést és segíti az iskolához való jó kötődés kialakítását a gyermekben is.
Természetesen a fentebb írt minták nem feltétlenül jeleznek szorongást, hisz gondoljunk csak magunkra, velünk is előfordul, hogy nehezebben indul egy-egy nap. Azonban érdemes a szülői megérzésre hallgatnunk és ha úgy érezzük, hogy több lehet a háttérben, mint a fáradtság, akkor érdemes egy kicsit jobban figyelnünk gyermekünk viselkedésére. Az iskolával történő egyeztetés, ahogy már sokszor hangsúlyoztuk, ilyenkor is elengedhetetlen, hisz az iskolai mentálhigiénés szakember, vagy iskola pszichológus személyre szabott segítséggel is segíthet a problémák felderítésében.
Ha kérdésed, észrevételed van, esetleg szeretnél többet olvasni egy témáról, ne habozz jelezni nekünk a benceosztalya@gmail.com címen.