A tanulási stílusok olyan tanulási preferenciákat mutatnak, melyek segítik az információk hatékony feldolgozását. A VARK modell az egyik legismertebb tanulási stílus-modell, mely négy fő kategóriát azonosít: Vizuális, Auditív, Olvasó/író és Kinesztetikus tanulási stílus.
Vizuális Tanulás (V)
A vizuális tanulók a látványos elemek, mint képek, grafikonok és ábrák segítségével sajátítják el az információt és előszeretettel használnak színeket és formákat az információk rendezésében. A tudásanyagot könnyebben kötik színekhez, formákhoz és ábrákhoz. A felidézést például segíti, hogy a jegyzetben milyen színnel és hová volt írva az adott információ.
Auditív Tanulás (A)
Az auditív tanulók az információk meghallgatásával tanulnak a leghatékonyabban, például a tanórán hallott információk majdhogynem elegendőek a lecke megjegyzéséhez. A rímek és dallamok például kiemelkedően javítják a tanulás hatékonyságát, így érdemes lehet ezt is hasznosítani a tanulások alkalmával.
Olvasó/író Tanulás (R)
Az olvasó/író tanulók az írott szöveg formájában érzik a legkomfortosabban magukat. Listák és jegyzetek használatával könnyebben tanulnak és az írás, újraírás erősíti az anyag megjegyzését.
Kinesztetikus Tanulás (K)
A kinesztetikus tanulók a fizikai aktivitás és tapasztalatok révén sajátítanak el legkönnyebben új információkat. Praktikus kísérletek és kézzelfogható példák révén könnyebben érthetőek számukra a komplex tananyagok. Egy másik magyarázat szerint ide sorolható az is, mikor a tanulást segíti a mozgás, például az, mikor tanulás közben egyik helyről a másikra sétálnak.
Bár szuper, ha megfigyeljük gyermekünket, esetleg magunkat is az információk megjegyzésekor és a számunkra leghatékonyabb módszerre törekszünk, azonban a tanulási preferenciák a körülmények és a tartalom függvényében változnak, nem érdemes mereven egy adott stílusra koncentrálni. A leghatékonyabb tanulási stratégia különféle módszerek és stílusok kombinálásával érhető el.
Ha segítség lehet, íme néhány kérdés, amely alapján körvonalazódhat a preferált tanulási stílus:
1. Amikor új játékot tanulsz meg játszani:
a. Megnézed a játék képeit és a táblát.
b. Megkérsz valakit arra, hogy mondja el neked, hogyan kell játszani.
c. Rögtön elkezded a játékot, és közben tanulsz.
d. Elolvasod a játékszabályokat vagy kártyákat.
2. Amikor rajzolsz vagy kézműveskedsz:
a. Szereted előre elképzelni, milyen lesz a végeredmény.
b. Szeretsz másoktól tanácsokat kérni vagy utasításokat hallani.
c. Egyszerűen elkezded, és közben alakítod a művedet.
d. Ötleteket írsz vagy terveket készítesz előtte.
3. Mikor új receptet próbálsz ki:
a. Nézel egy videót a recept elkészítéséről.
b. Meghallgatod, hogyan kell elkészíteni.
c. Csak megpróbálod elkészíteni az ösztöneidre hallgatva.
d. Olvasod a receptet lépésről lépésre.
A válaszok ezekre a tanulási módszerekre utalnak:
a.- vizuális
b.- auditív
c.-kinesztetikus
d.-olvasó/író
Ha kérdésed, észrevételed van, esetleg szeretnél többet olvasni egy témáról, ne habozz jelezni nekünk a benceosztalya@gmail.com címen.