Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Tanulási stílusok, melyek segíthetik a tanulást

Tanulási stílusok, melyek segíthetik a tanulást

Biztosan akad olyan tantárgy, témakör, amivel meggyűlik a bajunk: Jegyeztek tömkelege készül a témához, és hiába ugrálunk ismételgetés közben vagy írunk dalt a fogalmakkal, akkor sem sikerül megjegyeznünk a tudnivalót. Ilyenkor azért jól jöhet, ha tisztában vagyunk a számunkra leghatékonyabb tanulási stílussal.

A tanulási stílusok olyan tanulási preferenciákat mutatnak, melyek segítik az információk hatékony feldolgozását. A VARK modell az egyik legismertebb tanulási stílus-modell, mely négy fő kategóriát azonosít: Vizuális, Auditív, Olvasó/író és Kinesztetikus tanulási stílus.

Vizuális Tanulás (V)

A vizuális tanulók a látványos elemek, mint képek, grafikonok és ábrák segítségével sajátítják el az információt és előszeretettel használnak színeket és formákat az információk rendezésében. A tudásanyagot könnyebben kötik színekhez, formákhoz és ábrákhoz. A felidézést például segíti, hogy a jegyzetben milyen színnel és hová volt írva az adott információ.

Auditív Tanulás (A)

Az auditív tanulók az információk meghallgatásával tanulnak a leghatékonyabban, például a tanórán hallott információk majdhogynem elegendőek a lecke megjegyzéséhez. A rímek és dallamok például kiemelkedően javítják a tanulás hatékonyságát, így érdemes lehet ezt is hasznosítani a tanulások alkalmával.

Olvasó/író Tanulás (R)

Az olvasó/író tanulók az írott szöveg formájában érzik a legkomfortosabban magukat. Listák és jegyzetek használatával könnyebben tanulnak és az írás, újraírás erősíti az anyag megjegyzését.

Kinesztetikus Tanulás (K)

A kinesztetikus tanulók a fizikai aktivitás és tapasztalatok révén sajátítanak el legkönnyebben új információkat. Praktikus kísérletek és kézzelfogható példák révén könnyebben érthetőek számukra a komplex tananyagok. Egy másik magyarázat szerint ide sorolható az is, mikor a tanulást segíti a mozgás, például az, mikor tanulás közben egyik helyről a másikra sétálnak.

Bár szuper, ha megfigyeljük gyermekünket, esetleg magunkat is az információk megjegyzésekor és a számunkra leghatékonyabb módszerre törekszünk, azonban a tanulási preferenciák a körülmények és a tartalom függvényében változnak, nem érdemes mereven egy adott stílusra koncentrálni. A leghatékonyabb tanulási stratégia különféle módszerek és stílusok kombinálásával érhető el.

 

Ha segítség lehet, íme néhány kérdés, amely alapján körvonalazódhat a preferált tanulási stílus:

1. Amikor új játékot tanulsz meg játszani:

a.       Megnézed a játék képeit és a táblát.

b.       Megkérsz valakit arra, hogy mondja el neked, hogyan kell játszani.

c.       Rögtön elkezded a játékot, és közben tanulsz.

d.       Elolvasod a játékszabályokat vagy kártyákat.

 

2. Amikor rajzolsz vagy kézműveskedsz:

a.       Szereted előre elképzelni, milyen lesz a végeredmény.

b.       Szeretsz másoktól tanácsokat kérni vagy utasításokat hallani.

c.       Egyszerűen elkezded, és közben alakítod a művedet.

d.       Ötleteket írsz vagy terveket készítesz előtte.

 

3. Mikor új receptet próbálsz ki:

a.       Nézel egy videót a recept elkészítéséről.

b.       Meghallgatod, hogyan kell elkészíteni.

c.       Csak megpróbálod elkészíteni az ösztöneidre hallgatva.

d.       Olvasod a receptet lépésről lépésre.

 

A válaszok ezekre a tanulási módszerekre utalnak:

a.- vizuális

b.- auditív

c.-kinesztetikus

d.-olvasó/író

 

Ha kérdésed, észrevételed van, esetleg szeretnél többet olvasni egy témáról, ne habozz jelezni nekünk a benceosztalya@gmail.com címen.